Przekonania ograniczające - HPRGroup

Przekonania ograniczające – jaki mają wpływ na pracowników i na naszą organizację?

Fotografia do wpisu ..Przekonania ograniczające – jaki mają wpływ na pracowników i na naszą organizację?"

Przekonania ograniczające – jaki mają wpływ na pracowników i na naszą organizację?

 Jak to jest z coachingiem w biznesie?

Coaching i narzędzia coachingowe mają różną opinię w biznesie. Często organizacje stosując coaching sprowadzają go do pracy operacyjnej czyli do poszukiwania rozwiązań, wspierania pracowników w osiąganiu bieżących celów sprzedażowych. To ważny kawałek pracy pozwalający generować nowe pomysły, poszukiwać nowe rozwiązania, aktywizować pracowników do pracy poza schematami. Są też organizację, które próbowały stosowania coachingu ale uznały że nie jest on wystarczająco skuteczny, żeby w niego inwestować.

A tymczasem nawet najlepsze pomysły wygenerowane przez pracowników nie mają szansy realizacji nie dlatego też że nie są dobre czy ktoś je blokuje tylko dlatego, że sami autorzy tych pomysłów mają różne blokady przed ich realizacją. Coaching zaczyna być skuteczny wtedy kiedy coach zaczyna identyfikować trudności i pracować nad tym co stanowi blokadę, co nie pozwala iść do przodu.

Przekonania ograniczające czy obawa to najczęstszy problem w realizacji celów często jednak nie podejmowany na spotkaniach coachingowych w biznesie. Często z obawy coachów przed pracę na głębszych poziomach lub też obawę klienta przed trudnymi, jego zdaniem tematami.


Co to jest przekonanie ograniczające?

Przekonanie to sposób myślenia na dany temat, pewne założenie, które czynimy na temat świata, ludzi i siebie.  Przekonania mogą być wspierające czyli takie, które wzmacniają nas w realizacji naszych celów, potrzeb, dają nam energię do życia i działania. Są też przekonania tzw. ograniczające, które nas stopują, wywołują zatrzymanie, omijanie jakiś sytuacji, lęk przed konfrontacją itp.

Osoby posiadające dużą ilość przekonań ograniczających często używają generalizacji  „zawsze się tak zachowuje”; „ nigdy mi się nie uda”, Nigdy mnie nie słucha”,” Nigdy nie ma czasu”, „ludzie oszukują”, “ludzie kombinują”, “mężczyźni są leniwi”, “kobiety zawsze muszą zajmować się dziećmi”. Można tak mnożyć przykłady.  Z takich przekonań które mamy na temat siebie i innych korzystamy zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Tego nie da się rozdzielić.

 

Jakie przekonania ograniczają managerów?

Z moich doświadczeń pracy coachingowej z managerami, czy też pracy na sali trenerskiej najczęściej spotykam się z takimi twierdzeniami:  ludziom nie można ufać, ja to zrobię szybciej, bo więcej zajmie mi poprawianie niż zrobienie tego samemu, pokolenie Y i Z to nieroby, jak sam nie sprawdzę to…, kontrola jest podstawą zaufania,  ludzie w moim zespole nie myślą itp.

Takie przekonania generują dużo deficytów w zarządzaniu. Rzutuje to bezpośrednio na pracę managera, który najczęściej jest przeciążony, zmęczony i w dłuższej perspektywie sfrustrowany lub wypalony zawodowo. Takie przekonania  rzutują również na zespół, który albo jest zrezygnowany, pojawia się w nim rotacja albo zaczyna funkcjonować zgodnie z przekonaniem przełożonego, obniżając tym samym wydajność, zaangażowanie, przejmowanie odpowiedzialności.

Szczególnie w pracy z managerami zastąpienie przekonań ograniczających na przekonania pozwalające wspierać, dają dużą ulgę zarówno managerowi jak i jego zespołowi i w bardzo szybkim tempie wpływają na polepszenie wskaźników zaangażowania, a następnie efektywności.

 

Jak pracować z przekonaniem ograniczającym?

To od czego warto zacząć to od zdefiniowania, zaobserwowania i nazwania takich przekonań a następnie pokazania ich managerowi. To jest pierwszy etap, najprostszy ale zarazem dość bolesny dla samego managera. Drugi etap to praca nad tym co zrobić, żeby zrozumieć skąd takie przekonanie mam, co ono powoduje, jakie mam korzyści, jakie ponoszę straty, aż w końcu wygenerowanie nowego sposobu myślenia pozwalającego zastąpić stary, a jednocześnie będący w zgodzie i obecnymi możliwościami managera. Kolejny, ostatni krok to praca nad wypracowaniem nowych narzędzi, zachowań i schematów pozwalających wdrożyć nowy sposób myślenia i doskonalić go w trakcie pracy ze sobą i z własnym zespołem.

Kroków jest zaledwie kilka ale każdy wymaga czasu i wnikliwego spojrzenia. Wymaga też podtrzymywania dlatego też rzadko jednorazowa interwencja wprowadzi skuteczną zmianę. To co stanowi przewagę coachingu to podejście procesowe i towarzyszenie w zmianie, a co nie jest osiągalne w trakcie jednorazowego warsztatu, szkolenia czy najlepszej nawet mowy motywacyjnej. Z neurobiologicznego punktu widzenia zmiana zachodząca w mózgu potrzebuje powtarzalnych schematów zachowań i sposobów myślenia, żeby mogła zaistnieć. Jeden impuls często nie będzie wystarczający.

Podsumowując praca z przekonaniem ograniczającym czy obawą przynosi szybkie i długotrwałe rezultaty wpływając zarówno na podniesienie kompetencji managerskich jak i funkcjonowanie całego zespołu. Warto zatem z nimi pracować żeby wzmocnić skuteczność spotkań coachingowych również w biznesie.

Jeżeli poszukujesz więcej informacji na temat sposób pracy z przekonaniem zapraszam do obejrzenia webinaru strachy na lachy.

Masz ochotę przetrenować i nauczyć się nowych kompetencji coachingowych zapraszam na szkolenie. Zapytaj o ofertę.

Zapraszam do wspólnej pracy coachingowej nad przekonaniami.

Pozdrawiam Izabela Kluzek-Kot

 

Autor: Izabela Kluzek

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I OTRZYMUJ KOLEJNE CZĘŚCI

Brak komentarzy

Opublikuj odpowiedź